Over Theo2018-09-15T07:32:24+00:00

Over Theo

Mijn verhaal over ruim 30 jaar ondernemerschap

Theo Moorman

School was niet mijn ding. De hele dag stil zitten op een schoolbank en naar onderwerpen luisteren waar mijn interesses totaal niet lagen, was voor mij niet weggelegd. Op mijn 11e besloten mijn ouders mij naar een internaat te sturen. Uiteraard met de beste bedoelingen om er toch wat van proberen te maken.

Tijdens de vervolgopleiding “de detailhandelsschool” werd het niet veel interessanter. Na drie zeer vermoeide jaren, zat mijn schoolcarrière erop en ben ik gaan werken als uitbener. Vanaf dat moment begon een tijd waarin ik veel heb geleerd.

“Ik werkte ontzettend hard voor eigenlijk veel te weinig geld”

Na een paar maanden als uitbener gewerkt te hebben, vroeg de plaatselijke slager (waar ik vanaf mijn 12e  in de vrije uren al werkten) of ik bij hem in vastedienst wilde komen. Daar ben ik 6 jaar in dienst geweest en heb ik veel over het vak en ondernemen mogen leren. Hoe het moest, maar ook zeker hoe het niet moest.

Na 6 jaar in het slagersvak gewerkt te hebben, had ik mijn eigen startkapitaal bij elkaar gesprokkeld om voor mezelf te kunnen beginnen. Ik ging met vlees op de markt staan. Al snel waren er 8 markten in de regio waar ik wekelijks stond met mijn kraam. Elke dag begon ik om 5 uur in de ochtend met de voorbereidingen en was om 7 uur in de avond pas klaar. Ik werkte ontzettend hard voor eigenlijk veel te weinig geld. Er waren dagen bij dat ik niet eens mijn brandstof terug verdiend had. Ik maakte dus 6 dagen per week van 14 uur en hield er vrijwel niets aan over. Dat was natuurlijk niet de bedoeling!

Ik wilde schaalvergroting, meer de handel in. Dat paste veel beter bij mij. Met name de omgang met ondernemers trok mij hierin enorm aan. Ondernemers spreken vaak dezelfde taal, hebben te maken met dezelfde soort uitdagingen en streven vaak naar dezelfde doelen (hun zaak succesvol maken). Ik kan wel zeggen dat ik met vrijwel elk type ondernemer overweg kan. De samenwerking met mijn team vond ik in die tijd echt geweldig. Het ging hartstikke goed met mijn handelsbedrijf, totdat de varkenspest kwam. Na 12 jaar in de handel te hebben gezeten moest het roer volledig om.

Pionieren in een groeiende markt

Mijn toenmalige vriendin Janine (nu mijn vrouw en moeder van onze drie jongens: Thom, Bart en Quin) was in die tijd (1997) al bezig met het vormgeven en ontwikkelen van websites. Hierin zag ik als ondernemer een kans die we niet aan ons voorbij konden laten gaan. Daarom zijn we samen ook gestart met het internetbedrijf NETonline.

In die tijd werd mij de vraag gesteld: “Theo, als ik die mooie website van jou koop en er is over drie jaar geen internet meer, wat moet ik dan met die website?” Dat was een bijzondere tijd! Je moet je voorstellen dat Google bijvoorbeeld officieel pas in September 1998 is opgericht. Een bedrijf dat nu door 95% van de Nederlanders wordt gebruikt als zoekmachine. Even Googelen is nu een algemeen begrip. Toentertijd was het allemaal nieuw. Het was echt pionieren.

Gratis één-op-één coachingsgesprek

Wil je graag kennismaken om meer te weten te komen over mijn programma’s? Maak dan gebruik van mijn gratis één-op-één coachingsgesprek!

  • Vrijblijvend gesprek, zodat je nergens aan vast zit
  • Gratis sessie, om kennis te maken
  • 1,5 uur focus op jouw bedrijf
  • Inzichten waar je direct mee aan de slag kunt
  • één-op-één, zonder andere ondernemers

Vul je gegevens in aan de rechterkant in het groene vlak.
Ik neem dan spoedig contact met je op om ons gesprek in te plannen.

Doordat men er achter kwam dat het internet toch wel eens een belangrijke plek in de maatschappij in ging nemen werd het bij ons alsmaar drukker.
De eerste werknemers kwamen in dienst. Eén, twee, drie, vier en vijf. In het begin ging het nog wel, maar hier bleef het niet bij; Het werden er steeds meer!

Achteraf gezien zag ik dat er langzaam aan wat veranderde binnen ons bedrijf. Toen zat ik er middenin. Ik werkte elke dag in mijn bedrijf en kon niet goed afstand nemen om daadwerkelijk aan mijn bedrijf te werken. Uiteindelijk liep het op verschillende punten niet goed. Alle processen zaten in mijn hoofd en waren niet vastgelegd. Die liepen vast. Werknemers presteerden niet meer als voorheen, maar ik wist niet waarom. Had ik niet het juiste team of speelde er toch wat anders? Tsja, als ondernemer moest ik gaan managen, communiceren, structuur aanbrengen, organiseren en delegeren.

“Ik heb zoveel geleerd van mijn fouten, dat ik overweeg om er nog een paar te maken

Het moest anders. De vraag was alleen hoe? Dit had ik op school niet geleerd, dus nu moest ik zelf flink aan de slag. Eerst maar eens een boek lezen (het eerste in mijn leven); best wel interessant. Ik dacht: “Zo, wat staan er veel handige tips in zo’n boek (Steven Covey – Effectief Leiderschap in 7 Stappen) wat een openbaring!” Dit was het begin van mijn theoretische ontwikkeling naast de dagelijkse praktijk.
Ik heb zoveel geleerd van mijn  fouten dat ik overweeg om er nog een paar te maken.

Vanaf dat moment ben ik mijzelf ook onophoudelijk gaan ontwikkelen op persoonlijke en bedrijfsmatig vlak, zoals: (persoonlijk) leiderschap, organiseren, communiceren, mensenkennis, marketing en sales. Ik heb daarna vele boeken gelezen, en management trainingen gevolgd.

Groeiende inzichten en bewuster ondernemen

Voorheen werd een te groot deel van mijn werk besteed aan allerlei zaken die niet efficiënt en vooral niet effectief waren. Na alle inzichten die ik had gedaan veranderde dit snel. Het ondernemen werd makkelijker en daardoor direct ook leuker. Ik merkte meteen dat ik meer energie kreeg.

“Als je bezig bent met je passie kom je geen energie,
maar juist tijd te kort”

Ik weet nog precies het moment dat ik me realiseerde waarom ik vroeger uitgeblust thuis kwam van school en ik nu niet genoeg kan krijgen van een interessant managementboek of een fascinerende training. Je krijgt namelijk ontzettend veel energie wanneer je ergens volledig in op kunt gaan. Als je bezig bent met je passie kom je geen energie, maar juist tijd te kort.

Door al mijn nieuwe inzichten kon ik NETonline laten groeien zoals ik wilde. We verhuisden naar een nieuw pand in Veghel en kregen steeds meer en grotere klanten. Toch ging ik na een tijdje weer merken dat mijn energieniveau minder werd. Wat nu? Ik vroeg me af of ik eigenlijk nog wel aan het doen was wat ik leuk vond. Was dit project niet klaar en lag mijn passie niet ergens anders? Het eerlijke antwoord daarop was: “Ja!”. Ik wilde het roer nog één keer omgooien.

De beste investering die je kunt doen is een investering in jezelf. Hier ben ik heilig van overtuigd. Hoe bekwamer je wordt, hoe eenvoudiger het is je gewenste doelen te behalen. Doordat ik in het verleden met mijn bedrijf tegen uitdagingen aan ben gelopen heb ik veel tijd geïnvesteerd in mezelf. Ik werd bekwamer in het ondernemen en vooral het managen. Ons bedrijf was een succes, waardoor mijn gewenste doelen al lang waren behaald. Ik had nieuwe doelen nodig.

“Wat mij wel duidelijk werd is dat als je zelf geen goed plan hebt, je onderdeel wordt van het plan van een ander”

Gelukkig is mijn vrouw Janine niet gehinderd door enige vorm van angst. Zij denkt altijd in kansen en vond ook dat we deze moesten pakken: “Als het staartje niet kwispelt, moeten we wat anders gaan doen”. Ik hoor het haar nog zeggen. De beslissing was daarom snel genomen. Het roer ging wederom om.
Het was nu zaak om een geschikte partij te vinden waar we het bedrijf aan wilden verkopen. Op zoek dus naar geïnteresseerde partijen; afspraken maken en gesprekken voeren. Het gewenste resultaat bleef nog uit. Wat mij wel duidelijk werd is dat als je zelf geen goed plan hebt, je onderdeel wordt van het plan van een ander. Vaak is dat minder gunstig voor jezelf.

Via een ex-medewerker kwam ik in contact met een partij die interesse had. Met de ervaring van eerdere gesprekken voor overname in mijn achterhoofd,  had ik eerst onderzoek gedaan om er achter te komen wat voor die partij waardevol zou kunnen zijn. Dat bleken mensen en contracten.
Na het eerste gesprek van twee uur bleek ik de juiste inschatting te hebben gemaakt. Het klikte en ik wist eigenlijk vrijwel meteen dat dit de partij zou gaan worden. Zeven weken later was de overname een feit.

“Dit is precies waar ik maximale waarde
aan toe kan voegen”

Na de verkoop van ons bedrijf dacht ik even rust te kunnen pakken. Dit vertaalde zich al snel in de vraag wat ik nu wilde gaan doen. Wat vond ik de laatste jaren leuk om te doen? Waar ligt mijn kracht? Maar vooral waar ligt mijn passie?

Ik dacht weer even terug aan de tijd dat ik als jongetje bij de slager had gewerkt. Dat ik voldoende had gespaard om voor mezelf te beginnen op de markt, een handelsbedrijf startte en via NETonline op dit moment uit was gekomen. Ik wist ineens weer waar al die jaren de energie vandaan kwam die mij als ondernemer voedde: Omgang met mede ondernemers en een vertrouwensband opbouwen met elkaar. Mensen inspireren, adviseren, sparren, verbinding maken. Luisteren naar uitdagingen die ze tegenkomen, doorvragen en tot een oplossing komen. Dit is precies waar ik maximale waarde aan toe kan voegen.

De stap naar een nieuw bedrijf

De volgende stap was het omzetten van mijn passie naar een nieuw bedrijf.
Met mijn 32 jaar ondernemerservaring en na bij meer dan 1.000 ondernemers in de keuken te hebben mogen kijken, heb ik gezien en gehoord wat hun uitdagingen waren, maar ook waar ze successen mee boekten. Daardoor heb ik veel waardevolle informatie voor collega ondernemers. Als ik er voor kan zorgen dat zij deze ervaring in kunnen zetten voor zichzelf en hun werknemers, dan hoeven ze niet dezelfde fouten te maken die ik en mede ondernemers in het verleden al gemaakt hebben. Het leven is tenslotte te kort om alle fouten zelf te maken.

Mijn missie is om ondernemers persoonlijk en zakelijk te laten groeien, zodat zij in staat zijn hun huidige bedrijf te transformeren
naar het bedrijf en resultaten van hun dromen.

Alleen het delen van ervaringen, inzichten en kennis was voor mij niet voldoende: Ik wilde waarde toevoegen. Mijn ervaring is dat je pas echt echt waarde kunt toevoegen als je die ervaring, inzichten en kennis in je eigen situatie kunt toepassen en in kan zetten om je doelen te verwezenlijken. Wat ik zelf gemerkt heb tijdens mijn ervaring als ondernemer, bij het lezen van boeken, volgen van lezingen, deelname aan trainingen en opleidingen, is dat het daadwerkelijk toepassen in je eigen situatie een uitdaging op zich is.

Je vraagt je nu misschien af hoe je dit gaat doen? Vanuit die vraag  is mijn bedrijf ontstaan. Het is mijn missie om ondernemers bewust gelukkig en succesvol te maken. Dit doe ik middels mijn drie pijlers die een meerwaarde leveren aan elke ondernemer:

De Mastermind groep | Samen met gelijkgestemden al je uitdagingen oplossen
Zakelijke coaching | Voor ondernemers die een sparringpartner zoeken
Het groeiprogramma | Voor ondernemers die bekwamer willen worden en meer structuur in hun bedrijf willen

Elk van mijn pijlers is ontstaan vanuit mijn visie:

Hoe bekwamer je wordt, hoe eenvoudiger het wordt om je gewenste doelen te behalen. Het behalen van doelen is de grootste bijdrage aan een gelukkig succesvol leven.  Hoe succesvoller je bent, hoe groter de bijdrage is die je kunt leveren aan jezelf, je omgeving en de wereld.

Theo Moorman | Bewuster ondernemen

Gratis één-op-één coachingsgesprek

Wil je graag kennismaken om meer te weten te komen over mijn programma’s? Maak dan gebruik van mijn gratis één-op-één coachingsgesprek!

  • Vrijblijvend gesprek, zodat je nergens aan vast zit
  • Gratis sessie, om kennis te maken
  • 1,5 uur focus op jouw bedrijf
  • Inzichten waar je direct mee aan de slag kunt
  • één-op-één, zonder andere ondernemers

Vul je gegevens in aan de rechterkant in het groene vlak.
Ik neem dan spoedig contact met je op om ons gesprek in te plannen.

Mijn programma’s voor zelfstandig ondernemers

Mastermind

Vaak is het lastig de uitdagingen van je bedrijf op “niveau” te delen met anderen. Het is daardoor moeilijk om de juiste antwoorden te vinden op vraagstukken die je dagelijks bezighouden.

Met de Mastermind, ga je samen met gelijkgestemden, al je uitdagingen oplossen. Wat voor jou wellicht een hardnekkig probleem is heeft een mede Mastermind al meerdere keren weten op te lossen. Dat helpt je sneller vooruit.

Meer informatie over de Mastermind

Groeiprogramma

Is je bedrijf de afgelopen tijd gegroeid en ben je als ondernemer klaar voor de volgende stap? Het is nu van belang dat je bedrijf gestroomlijnd gaat functioneren.

Het groeiprogramma is speciaal ontwikkeld voor ondernemers die structuur in hun organisatie willen. Leer fundamentele vaardigheden van het ondernemerschap te beheersen. Bekwaam je verder als ondernemer en maak ondernemen leuker en makkelijker.

Meer informatie over het Groeiprogramma

Zakelijke coaching

Ondernemen is topsport, elke dag weer het beste uit jezelf halen om er een succes van te maken. Van binnen weet je dat je meer uit je bedrijf kunt halen.

Kies je voor Zakelijke coaching, dan kies je voor een partner met jarenlange ervaring. Samen gaan we aan de slag en leggen de focus op zaken die echt resultaat opleveren. We werken één-op-één, zodat we snel grote stappen kunnen maken gericht jouw groei.

Meer informatie over Zakelijke coaching