Wat iedere ondernemer meer dan 100 jaar na dato nog kan leren van Henry Ford

Het was Henry Ford die zei dat falen simpelweg een kans is om opnieuw te beginnen en het slimmer te doen. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Gekscherend zeg ik soms dan ook wel eens dat ik zoveel heb geleerd van mijn fouten, dat ik overweeg er nog een aantal te maken.

Voordat Henry Ford succes behaalde met de Ford Motor Company, richtte hij 2 bedrijven op die binnen afzienbare tijd failliet gingen. Driemaal is scheepsrecht moet hij gedacht hebben en liet daarbij ook duidelijk zien geleerd te hebben van zijn eerdere fouten.

 

Auto’s waren voor de rijken

Nadat Ford in 1903 zijn eerste Ford model A had uitgebracht, wilden zijn aandeelhouders dat hij meer exclusieve auto’s ging produceren. Auto’s waren immers bedoeld voor de rijken. 

Ford had echter een ander plan en ging zich naast het richten op het verbeteren van zijn model, sterk focussen op het optimaliseren van processen.

Waar voorheen iedere werknemer één motor in elkaar zette, werd dit nu verdeeld over 84 afzonderlijke taken. Dit zorgde ervoor dat er nu maar 84 medewerkers nodig waren om het werk te doen voor 250 medewerkers.

 

Nooit meer terugvallen in oude gewoontes

Ford wordt gezien als de grondlegger voor lopende band werk en zijn theorieën over productie en werkorganisatie worden ook wel Fordisme genoemd.

Henry Ford is zo succesvol geworden omdat hij als geen ander wist dat hij zijn methodes en processen continu moest optimaliseren en succesvolle methode moest borgen.

Dit borgen zorgde ervoor dat hij nooit meer terug kon vallen in het oude en alleen maar die succesvolle methodes ging toepassen, totdat er weer een betere methode was welke dan weer werd geborgd.

Alleen al door dit toe te passen kun je als bedrijf zoveel makkelijker groeien. Het is slimmer werken in plaats van harder werken.

Je moet niet meer uren gaan werken om meer resultaat te behalen, je moet juist meer resultaat in je uren gaan stoppen zodat je minder uren hoeft te werken.

De vraag is: Zou je dit willen?

Door meer aan je bedrijf te werken ben je minder in je bedrijf nodig. Hoe je dat het beste aan kunt pakken, laat ik je graag zien.

 

Lees meer van mijn blogs

De grootste valkuil van iedere ondernemer

De grootste valkuil van iedere ondernemerBij ons vorige bedrijf (NETonline) deden we alles, maar dan ook echt alles op het gebied van online presence voor onze klanten. We bouwden websites,...

Hoe je nooit “echt” meer hoeft te werken

Hoe je nooit "echt" meer hoeft te werkenIk ga heel graag golfen met collega ondernemers. Één dag per maand houd ik speciaal vrij, om lekker een dag op de golfbaan te staan. Heerlijk die vrijheid!...

De 1 minuut methode waarmee je iedere potentiële klant kunt overtuigen

De 1 minuut methode waarmee je iedere potentiële klant kunt overtuigenIk ken geen succesvolle ondernemer die niet lid is van een netwerkclub of regelmatig op netwerkevenementen te vinden is. Buiten...

Dit is misschien wel de grootste verkoopfrustratie van iedere zzp-er

Misschien wel de grootste verkoopfrustratie van iedere zzp-er De volgende situatie is er een waar vrijwel iedere ondernemer zich wel in kan herkennen. Op een afspraak met een potentiële klant ga je...

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeft

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeftVeronica Inside, misschien wel het meest spraakmakende programma van de Nederlandse televisie. Je houdt van het programma, of je kunt de...

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klanten

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klantenIedere ondernemer, wat voor bedrijf je ook hebt, kan in de helft van de verkoopgesprekken, zijn of haar klanten verdubbelen. Om dit te bereiken heb...

Waarom iedere zzp-er af moet stappen van uurtje/factuurtje

Waarom iedere zzp-er af zou moeten stappen van uurtje/factuurtjeAfgelopen week bedacht ik me ineens: “Wat als ik 90 zou worden?”. Als ik 90 jaar oud zou worden, zou ik dan met 100% voldoening terug...

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te worden

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te wordenIk vind het interessant om mensen te volgen die mij inspireren, daar krijg ik energie van om mee aan de slag te gaan. Wellicht...

Ondernemers en het succes van de 80/20 regel

Ondernemers en het succes van de 80/20 regelWaarom ben je ooit begonnen met ondernemen? Kon je van je hobby je werk maken of zag je net als ik ooit gewoon een ondernemerskans? Een kans om geld te...

Wat we meer dan 100 jaar na dato nog kunnen leren van Henry Ford

Wat iedere ondernemer meer dan 100 jaar na dato nog kan leren van Henry FordHet was Henry Ford die zei dat falen simpelweg een kans is om opnieuw te beginnen en het slimmer te doen. Ik kan het daar...

Download mijn ebook

De 10 bouwstenen voor
een succesvol bedrijf

Gratis webinar | De snelweg naar succes

Hoe je een succesvol bedrijf kunt bouwen dat in dienst staat van jou