Wat ik als ondernemer
10 jaar geleden had willen weten

Dankzij het hedendaagse internet landschap kun je als ondernemer met één druk op de knop beschikken over tal van tools die je kunt inzetten voor je bedrijf. Wil je een webinar geven? Dan gebruik je één van de vele webinar tools. Wil je een video maken? Er zijn op je telefoon zelfs honderden apps die je hiervoor kunt gebruiken. 

Hoe anders was dit toen ik begon. Het was 1997 toen ik samen met mijn vrouw een internetbedrijf startte. Als één van de eerste in Nederland gingen we websites bouwen en online campagnes voeren voor onze klanten.

Je moet je voorstellen dat bijvoorbeeld Google pas in 1998 is opgericht. In die tijd stelde een klant mij de vraag: “Theo, als er over 3 jaar geen internet meer is, wat gebeurt er dan met die mooie site van mij?”

Dit was echt een bijzondere tijd. In de begindagen was het ook echt pionieren. Nu kun je in WordPress met een beetje click en sleepwerk de mooiste website bouwen, toen was het alles zelf uitvinden.

Wij groeiden als bedrijf echt mee met de groei van het internet. Steeds meer bedrijven wisten ons te vinden. Het leek alsof we een spel aan het spelen waren en de cheatcodes hadden, zo makkelijk was het om nieuwe klanten te werven. 

De gehele online strategie werd door veel van onze klanten bij ons gelegd. Dit is natuurlijk hartstikke leuk, maar het brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee.

Waar we in 1997 gestart waren met zijn tweeën, hadden we op onze top een grote groep medewerkers en meer dan 200 klanten.

Als je me dit aan het begin had gevraagd dan had ik hier direct voor getekend. Een winstgevend bedrijf hebben met een groot team en veel klanten, dat is toch het mooiste dat er is?

Ik kan je vertellen dat dit wat mij betreft absoluut niet zo is. 

In het begin waren we lekker aan het ondernemen. Op het eind waren we vooral aan het managen. Iets waar ik als ondernemer juist allergisch voor ben.

10 jaar geleden wist ik niet wat ik echt wilde. Toen wist ik nog niet hoe mijn ideale bedrijf eruit zou moeten zien. Ik dacht altijd dat ik een groot team wilde met veel klanten, maar ik kwam erachter dat dat niet zo was.

Toen we ons bedrijf hadden verkocht ben ik iets gaan doen dat ik eerder had moeten doen. Ik ben op gaan schrijven hoe ik mijn leven als ondernemer in wilde gaan delen.

Mijn bedrijf moest in dienst gaan staan van mij, in plaats van andersom.

Ik ben begonnen met het einde voor ogen te nemen. Hoe zou mijn ideale ondernemersleven eruit zien? Met welke klanten wil ik werken? Wat wil ik het allerliefste gaan doen?

Nu werk ik alleen nog maar met ondernemers die, net als ik, de ambitie hebben om hun bedrijf te laten groeien. Ondernemers die meer willen werken aan hun bedrijf, in plaats van in hun bedrijf. 

Ik werk alleen nog maar in de oneven weken voor mijn klanten. In de even weken werk aan mijn eigen ontwikkeling. Hoe gaaf is dat?!

Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want je moet het immers wel gaan doen. Dit is ook waar ik ondernemers nu mee help. Met het vinden van het ondernemersleven dat zij graag willen leiden.

Beginnen met het einde voor ogen te nemen is één van mijn 10 factoren van de fundering voor succes. Wil je ook je meest ideale ondernemersleven leiden? Begin dan met het einde voor ogen te nemen… 

Lees meer van mijn blogs

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeft

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeftVeronica Inside, misschien wel het meest spraakmakende programma van de Nederlandse televisie. Je houdt van het programma, of je kunt de...

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klanten

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klanten Iedere ondernemer, wat voor bedrijf je ook hebt, kan in de helft van de verkoopgesprekken, zijn of haar klanten verdubbelen. Om dit te bereiken heb...

Waarom iedere zzp-er af moet stappen van uurtje/factuurtje

Waarom iedere zzp-er af moet stappen van uurtje/factuurtjeAfgelopen week bedacht ik me ineens: “Wat als ik 90 zou worden?”. Als ik 90 jaar oud zou worden, zou ik dan met 100% voldoening terug kunnen...

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te worden

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te wordenIk vind het interessant om mensen te volgen die mij inspireren, daar krijg ik energie van om mee aan de slag te gaan. Wellicht...

Ondernemers en het succes van de 80/20 regel

Ondernemers en het succes van de 80/20 regel Als ondernemer zijn er waarschijnlijk een aantal zaken waarvan je staartje gaat kwispelen: De Vrijheid om volledig zelf te bepalen wat je doet en wanneer...

Wat we meer dan 100 jaar na dato nog kunnen leren van Henry Ford

Wat we meer dan 100 jaar na dato nog kunnen leren van Henry FordHet was Henry Ford die zei dat falen simpelweg een kans is om opnieuw te beginnen en het slimmer te doen. Ik kan het daar alleen maar...

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle internetondernemer te worden

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle internetondernemer te wordenIk vind het interessant om mensen te volgen die mij inspireren, daar krijg ik energie van om mee aan de slag te gaan....

Doe jij als internetondernemer aan marketing of aan sprinketing?

Doe jij als internetondernemer aan marketing of aan sprinketing?Laatst sprak ik met mijn marketeer (Wesley van Eijndhoven van Continu Klanten) en hij zei: “Weet je Theo, de meeste...

Wanneer je als internetondernemer niet succesvol wilt worden

Wanneer je als internetondernemer niet succesvol wilt worden Succes is een keuze, iets dat je kunt leren, daar ben ik heilig van overtuigd. Maar wat is succes? Wat mij betreft is één van de...

De 3 zaken die je op orde moet hebben om succesvol te netwerken

De 3 zaken die je op orde moet hebben om succesvol te netwerken IIk ken geen succesvolle ondernemer die niet lid is van een netwerkclub of regelmatig op netwerkevenementen te vinden is. Buiten dat...

Download mijn ebook

De 10 bouwstenen voor
een succesvol bedrijf

Gratis webinar | De snelweg naar succes

Hoe je een succesvol bedrijf kunt bouwen dat in dienst staat van jou