Ondernemers en het succes van de 80/20 regel

Waarom ben je ooit begonnen met ondernemen? Kon je van je hobby je werk maken of zag je net als ik ooit gewoon een ondernemerskans? Een kans om geld te verdienen? Als ondernemer zijn er waarschijnlijk een aantal zaken waarvan je staartje gaat kwispelen:

  • De Vrijheid om volledig zelf te bepalen wat je doet en wanneer je het doet
  • Je wilt doen wat je leuk vindt er waar je goed in bent om elke dag met plezier naar je werk te gaan
  • Je wilt meer verdienen dan je in loondienst zou kunnen

 

3 factoren voor ondernemerssucces

Zo zijn er tientallen zaken te noemen waarom je ondernemer bent geworden, maar uiteindelijk zijn ze allemaal terug te brengen tot deze drie factoren die wat mij betreft de combinatie vormen voor succes: Vrijheid, voldoening en resultaat.

De ene ondernemer vind het net iets belangrijker om meer geld te verdienen en de andere ondernemer werkt liever maar 24 uur in de week en spendeert de rest van de week aan andere activiteiten als hobby’s of zijn of haar gezin.

 

Eén taak voor een zakelijke coach

Als zakelijke coach voor ondernemer heb ik eigenlijk maar één enkele taak. Ik moet ervoor gaan zorgen dat jij mijn adviezen gaat toepassen om van jouw bedrijf een succes te maken.

Wist je dat ondernemers die het meest succesvol zijn, 80% van hun tijd besteden aan slechts 20% van hun bedrijf? Dit wil zeggen dat ze 80% van hun tijd bezig zijn met de 20% waar ze het meeste waarde aan kunnen bieden. Al het overige doen ze niet, plannen ze vooruit of delegeren ze.

Draai je zelf ook vaak overuren? Kom je ook niet altijd toe aan je eigenlijke werkzaamheden, puur omdat je het druk hebt? Vind je het ondernemen niet altijd even leuk omdat je veel dingen doet die eigenlijk niet bij je passen?

 

Wat heb ik vandaag nu eigenlijk gedaan?

Heb je ook wel eens zo’n dag, dat je aan het einde denkt: “Wat heb ik vandaag nu eigenlijk allemaal gedaan?”. Je ontkomt er bijna niet aan om soms een dag te hebben waarin je vrijwel alleen maar klusjes aan het opknappen bent. Het is aan jou de taak ervoor te zorgen dat deze dagen zich slechts enkele keren per jaar voordoen.

Met mijn klanten doe ik vaak een oefening waar je een week lang bij moet houden wat je allemaal gedaan hebt tijdens je werkuren. En met alles bedoel ik dan ook echt alles. Welke werkzaamheden heb je gedaan, hoe vaak heb je vergaderd, heb je op social media gezeten etcetera.

Vervolgens gaan we dan elk onderdeel kwalificeren volgens een vaste methode. Waar ben je goed in en waar ben je niet goed in? Waarmee voeg je waarde toe aan je bedrijf en waarmee juist niet?

Het resultaat is een ontzettend waardevol en praktisch overzicht van:

  • Werkzaamheden waarmee je moet stoppen omdat deze alleen maar afleiden
  • Werkzaamheden die je moet gaan uitbesteden
  • De 20% van de werkzaamheden waar je 80% van je tijd en energie in gaat steken.

Waarom? Omdat dat je het meeste op gaat leveren.

Zou je ook voor 80% bezig willen zijn met de 20% die je het meeste op gaat leveren? Dan heb je waarschijnlijk interesse in mijn gratis seminar, waar ik je laat zien hoe je een succesvol bedrijf kunt runnen zonder er dag en nacht mee bezig te zijn. Inschrijven kan hieronder.

Lees meer van mijn blogs

De grootste valkuil van iedere ondernemer

De grootste valkuil van iedere ondernemerBij ons vorige bedrijf (NETonline) deden we alles, maar dan ook echt alles op het gebied van online presence voor onze klanten. We bouwden websites,...

Hoe je nooit “echt” meer hoeft te werken

Hoe je nooit "echt" meer hoeft te werkenIk ga heel graag golfen met collega ondernemers. Één dag per maand houd ik speciaal vrij, om lekker een dag op de golfbaan te staan. Heerlijk die vrijheid!...

De 1 minuut methode waarmee je iedere potentiële klant kunt overtuigen

De 1 minuut methode waarmee je iedere potentiële klant kunt overtuigenIk ken geen succesvolle ondernemer die niet lid is van een netwerkclub of regelmatig op netwerkevenementen te vinden is. Buiten...

Dit is misschien wel de grootste verkoopfrustratie van iedere zzp-er

Misschien wel de grootste verkoopfrustratie van iedere zzp-er De volgende situatie is er een waar vrijwel iedere ondernemer zich wel in kan herkennen. Op een afspraak met een potentiële klant ga je...

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeft

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeftVeronica Inside, misschien wel het meest spraakmakende programma van de Nederlandse televisie. Je houdt van het programma, of je kunt de...

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klanten

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klantenIedere ondernemer, wat voor bedrijf je ook hebt, kan in de helft van de verkoopgesprekken, zijn of haar klanten verdubbelen. Om dit te bereiken heb...

Waarom iedere zzp-er af moet stappen van uurtje/factuurtje

Waarom iedere zzp-er af zou moeten stappen van uurtje/factuurtjeAfgelopen week bedacht ik me ineens: “Wat als ik 90 zou worden?”. Als ik 90 jaar oud zou worden, zou ik dan met 100% voldoening terug...

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te worden

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te wordenIk vind het interessant om mensen te volgen die mij inspireren, daar krijg ik energie van om mee aan de slag te gaan. Wellicht...

Ondernemers en het succes van de 80/20 regel

Ondernemers en het succes van de 80/20 regelWaarom ben je ooit begonnen met ondernemen? Kon je van je hobby je werk maken of zag je net als ik ooit gewoon een ondernemerskans? Een kans om geld te...

Wat we meer dan 100 jaar na dato nog kunnen leren van Henry Ford

Wat iedere ondernemer meer dan 100 jaar na dato nog kan leren van Henry FordHet was Henry Ford die zei dat falen simpelweg een kans is om opnieuw te beginnen en het slimmer te doen. Ik kan het daar...

Download mijn ebook

De 10 bouwstenen voor
een succesvol bedrijf

Gratis webinar | De snelweg naar succes

Hoe je een succesvol bedrijf kunt bouwen dat in dienst staat van jou