Waarom ben je ooit begonnen met ondernemen? Kon je van je hobby je werk maken of zag je net als ik ooit gewoon een ondernemerskans? Een kans om geld te verdienen? Als ondernemer zijn er waarschijnlijk een aantal zaken waarvan je staartje gaat kwispelen:
- De Vrijheid om volledig zelf te bepalen wat je doet en wanneer je het doet
- Je wilt doen wat je leuk vindt er waar je goed in bent om elke dag met plezier naar je werk te gaan
- Je wilt meer verdienen dan je in loondienst zou kunnen
3 factoren voor ondernemerssucces
Zo zijn er tientallen zaken te noemen waarom je ondernemer bent geworden, maar uiteindelijk zijn ze allemaal terug te brengen tot deze drie factoren die wat mij betreft de combinatie vormen voor succes: Vrijheid, voldoening en resultaat.
De ene ondernemer vind het net iets belangrijker om meer geld te verdienen en de andere ondernemer werkt liever maar 24 uur in de week en spendeert de rest van de week aan andere activiteiten als hobby’s of zijn of haar gezin.
Eén taak voor een zakelijke coach
Als zakelijke coach voor ondernemer heb ik eigenlijk maar één enkele taak. Ik moet ervoor gaan zorgen dat jij mijn adviezen gaat toepassen om van jouw bedrijf een succes te maken.
Wist je dat ondernemers die het meest succesvol zijn, 80% van hun tijd besteden aan slechts 20% van hun bedrijf? Dit wil zeggen dat ze 80% van hun tijd bezig zijn met de 20% waar ze het meeste waarde aan kunnen bieden. Al het overige doen ze niet, plannen ze vooruit of delegeren ze.
Draai je zelf ook vaak overuren? Kom je ook niet altijd toe aan je eigenlijke werkzaamheden, puur omdat je het druk hebt? Vind je het ondernemen niet altijd even leuk omdat je veel dingen doet die eigenlijk niet bij je passen?
Wat heb ik vandaag nu eigenlijk gedaan?
Heb je ook wel eens zo’n dag, dat je aan het einde denkt: “Wat heb ik vandaag nu eigenlijk allemaal gedaan?”. Je ontkomt er bijna niet aan om soms een dag te hebben waarin je vrijwel alleen maar klusjes aan het opknappen bent. Het is aan jou de taak ervoor te zorgen dat deze dagen zich slechts enkele keren per jaar voordoen.
Met mijn klanten doe ik vaak een oefening waar je een week lang bij moet houden wat je allemaal gedaan hebt tijdens je werkuren. En met alles bedoel ik dan ook echt alles. Welke werkzaamheden heb je gedaan, hoe vaak heb je vergaderd, heb je op social media gezeten etcetera.
Vervolgens gaan we dan elk onderdeel kwalificeren volgens een vaste methode. Waar ben je goed in en waar ben je niet goed in? Waarmee voeg je waarde toe aan je bedrijf en waarmee juist niet?
Het resultaat is een ontzettend waardevol en praktisch overzicht van:
- Werkzaamheden waarmee je moet stoppen omdat deze alleen maar afleiden
- Werkzaamheden die je moet gaan uitbesteden
- De 20% van de werkzaamheden waar je 80% van je tijd en energie in gaat steken.
Waarom? Omdat dat je het meeste op gaat leveren.
Zou je ook voor 80% bezig willen zijn met de 20% die je het meeste op gaat leveren? Dan heb je waarschijnlijk interesse in mijn gratis seminar, waar ik je laat zien hoe je een succesvol bedrijf kunt runnen zonder er dag en nacht mee bezig te zijn. Inschrijven kan hieronder.