Laatst sprak ik met mijn marketeer (Wesley van Eijndhoven van Continu Klanten) en hij zei: “Weet je Theo, de meeste internetondernemers hebben geen grip op hun toestroom van klanten omdat ze niet doen aan marketing, maar aan sprinketing”.
Ik had nog nooit van het woord “sprinketing” gehoord, laat staan dat ik wist wat het betekende, maar mijn interesse was gewekt. Wat is sprinketing?
Marketing zou je met een beetje fantasie kunnen koppelen aan het woord marathon. Met goede marketing ga je een plan uitvoeren dat op de lange termijn voor succes moet zorgen. Het is constant slim omgaan met online mogelijkheden, het is elke keer weer inspirerende content creëren voor je doelgroep en deze met ze delen.
Hoe anders is dit met sprinten? Natuurlijk, als je Olympisch goud wilt halen dan zul je jaren moeten trainen, maar als ik je nu vraag om een sprintje te trekken, dan zou je dat wel kunnen toch?
Wat is sprinketing
Sprinketing is wat ondernemers doen wanneer ze niet in staat zijn om continuïteit in hun marketing te krijgen. Op het moment dat je geen klanten hebt wordt er veel aan marketing gedaan en op het moment dat het druk is, wordt er niets aan marketing gedaan. Want het is toch druk?!
Ik snap het wel, maar eigenlijk ook weer niet. Als je weet dat marketing je klanten oplevert, waarom zou je dit dan niet consequent doen? Wil je niet dat je bedrijf gaat groeien?
De marathon winnen
Wil je een marathon winnen, dan zul je de discipline moeten hebben om dagelijks te trainen, de motivatie opbrengen om het toch te doen, ook al heb je het te druk of geen zin en het doorzettingsvermogen te hebben om het helemaal af te maken. Of het nu de eerste, of de laatste meters zijn.
Een marathon uitlopen is doorgaan waar anderen stoppen, alleen dan haal je succes. Hetzelfde geldt voor je marketing.
Als ondernemer weet je natuurlijk wel dat marketing een marathon is en geen sprint, maar heb jij de discipline om ook aan de voorwaarden te voldoen om de marketing marathon te winnen?
Continuïteit in marketing, staat voor continuïteit in je toestroom van klanten. Laat het nu net klanten zijn die voor je succes kunnen zorgen.