De grootste valkuil van iedere ondernemer

Bij ons vorige bedrijf (NETonline) deden we alles, maar dan ook echt alles op het gebied van online presence voor onze klanten. We bouwden websites, verzorgden de hosting, deden systeembeheer, beheerde de social media kanalen, maakten de huisstijl en namen we alles uit handen op het gebied van zoekmachinemarketing.

In het begin leek dit natuurlijk leuk, want klanten konden bij ons voor alles terecht, maar later kwamen klanten dan ook voor alles bij ons terecht.

Ieder klein klusje moesten we doen, ieder probleem moesten we oplossen, we moesten alle expertise in huis hebben en konden met geen enkele partij samenwerken, omdat iedereen onze concurrent was.

 

Ik was in de valkuil getrapt

Ondanks dat ik er nog zo voor wilde waken, was ik in de valkuil getrapt waar veel ondernemers intrappen. De valkuil van alles naar je toe willen trekken. Alles wel redelijk kunnen, waardoor je nergens echt goed in kunt worden.

Het internet landschap verandert continu en ook nog eens in een razend tempo. Als je alles aanbiedt, dan kun je haast niet bijblijven bij alle veranderen die haast dagelijks plaatsvinden.

Je kunt goed zijn in zoekmachine optimalisatie, in adverteren, in huisstijl ontwikkelen, webshops laten groeien, social media marketing en websites bouwen, maar het is onmogelijk om hierin echt te excelleren.

 

Wie zou je het beste kunnen helpen?

Als je op vakantie wilt naar de Westkust van de Verenigde Staten en je hebt ontzettend lang gespaard om echt een onvergetelijke reis te maken. Bij wie ga je dan advies inwinnen? Bij het reisbureau op de hoek, het bedrijf dat reizen aanbiedt naar bestemmingen over de hele wereld, ga je naar de Amerika specialist, óf ga je naar de Westkust specialist van de Verenigde Staten?

Wie zou je het beste kunnen helpen met het organiseren van jouw droomreis? Waarschijnlijk de Westkust specialist. Zij weten namelijk alle ins en outs, kunnen je het beste advies geven en weten vaak ook de niet zo bekende locaties aan te wijzen die eigenlijk wel de moeite waard zijn.

 

Specialisme zorgt voor klanten

Als ik klanten wil werven via LinkedIn, dan ben ik het beste geholpen bij een LinkedIn specialist. Een webshop succesvol laten groeien is een hele andere tak van sport dan een website bouwen. Wie kan mij het beste helpen? Iemand die alleen maar dat ene ding doet dat ik nodig heb.

De sleutel tot succes is het kiezen van je niche. Als je één ding doet waar je echt heel erg goed in bent, dan kun je stoppen met al die dingen waar je eigenlijk toch niet zo goed in bent en kunnen klanten veel makkelijker voor je kiezen. Jij bent immers de expert, de beste persoon die ze kan helpen.

Heb jij al een lucratieve niche gekozen?

Lees meer van mijn blogs

De grootste valkuil van iedere ondernemer

De grootste valkuil van iedere ondernemerBij ons vorige bedrijf (NETonline) deden we alles, maar dan ook echt alles op het gebied van online presence voor onze klanten. We bouwden websites,...

Hoe je nooit “echt” meer hoeft te werken

Hoe je nooit "echt" meer hoeft te werkenIk ga heel graag golfen met collega ondernemers. Één dag per maand houd ik speciaal vrij, om lekker een dag op de golfbaan te staan. Heerlijk die vrijheid!...

De 1 minuut methode waarmee je iedere potentiële klant kunt overtuigen

De 1 minuut methode waarmee je iedere potentiële klant kunt overtuigenIk ken geen succesvolle ondernemer die niet lid is van een netwerkclub of regelmatig op netwerkevenementen te vinden is. Buiten...

Dit is misschien wel de grootste verkoopfrustratie van iedere zzp-er

Misschien wel de grootste verkoopfrustratie van iedere zzp-er De volgende situatie is er een waar vrijwel iedere ondernemer zich wel in kan herkennen. Op een afspraak met een potentiële klant ga je...

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeft

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeftVeronica Inside, misschien wel het meest spraakmakende programma van de Nederlandse televisie. Je houdt van het programma, of je kunt de...

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klanten

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klantenIedere ondernemer, wat voor bedrijf je ook hebt, kan in de helft van de verkoopgesprekken, zijn of haar klanten verdubbelen. Om dit te bereiken heb...

Waarom iedere zzp-er af moet stappen van uurtje/factuurtje

Waarom iedere zzp-er af zou moeten stappen van uurtje/factuurtjeAfgelopen week bedacht ik me ineens: “Wat als ik 90 zou worden?”. Als ik 90 jaar oud zou worden, zou ik dan met 100% voldoening terug...

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te worden

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te wordenIk vind het interessant om mensen te volgen die mij inspireren, daar krijg ik energie van om mee aan de slag te gaan. Wellicht...

Ondernemers en het succes van de 80/20 regel

Ondernemers en het succes van de 80/20 regelWaarom ben je ooit begonnen met ondernemen? Kon je van je hobby je werk maken of zag je net als ik ooit gewoon een ondernemerskans? Een kans om geld te...

Wat we meer dan 100 jaar na dato nog kunnen leren van Henry Ford

Wat iedere ondernemer meer dan 100 jaar na dato nog kan leren van Henry FordHet was Henry Ford die zei dat falen simpelweg een kans is om opnieuw te beginnen en het slimmer te doen. Ik kan het daar...

Download mijn ebook

De 10 bouwstenen voor
een succesvol bedrijf

Gratis webinar | De snelweg naar succes

Hoe je een succesvol bedrijf kunt bouwen dat in dienst staat van jou