Beginnen met het einde voor ogen

Ik weet nog goed dat ik een aantal jaren geleden met vrienden een vakantie ging plannen. Wat een geregel! Allereerst moesten we de agenda’s op elkaar afstemmen. Ik moet er even bij vertellen dat we allemaal ondernemer zijn. Hierdoor hadden we toentertijd ook allemaal een erg druk leven. Het duurde daarom ook wel even voordat we een datum hadden gevonden waarop we allemaal konden.

Daarna gingen we over op het maken van keuzes. Wat vinden we belangrijk aan de reis? Waar gaan we naar toe? Welk hotel kiezen we? Ik kan me nog zo goed herinneren hoe druk we bezig waren met het plannen van onze perfecte vakantie. Dat was immers ons einddoel. Een vakantie die ons jaren later nog bij zou blijven.

 

Plannen van ons bedrijf

Naarmate de avond vorderde werd er natuurlijk niet alleen over de vakantie gesproken, maar ook over elkaars bedrijf. Het viel me op dat de hoeveelheid tijd we in het plannen van de vakantie stopten, in schril contrast stond met de tijd die we in het plannen van onze onderneming stopten. Zo druk bezig zijn om de meest ideale vakantie van 8 dagen te plannen, maar nauwelijks de tijd nemen om je meest ideale onderneming te krijgen.

De meeste mensen besteden meer aandacht aan het plannen van hun vakantie dan aan de doelen voor de komende 12 maanden. Dat is toch gek eigenlijk. Terwijl je vakantie vaak sneller voorbij is dan je het doorhebt en je de rest van het jaar met je bedrijf bezig bent.

Zou het niet andersom moeten zijn, of misschien wel allebei? Dat we én bij onze vakantie én bij ons bedrijf, beginnen met het einde voor ogen.
Onze ideale vakantie, ons ideale ondernemersleven.

Heb jij het einddoel voor ogen? Hoe zou je willen dat jouw meest ideale ondernemers leven eruit zou zien. Als je je daar nu nog geen voorstelling van kunt maken dan zal de kans ook klein zijn dat het gaat gebeuren.

 

Brandjes blussen

Op het moment dat je begon met het starten van je onderneming, heb je toen gefantaseerd over het bedrijf van je dromen? Of ben je, net als de meeste gewoon begonnen. Vaak heeft dit te maken met de dagelijkse rompslomp waar vrijwel iedere ondernemer mee te maken heeft. Het zogenaamde brandjes blussen en klusjes doen die eigenlijk niet bij jouw taak als ondernemer horen. Dat is namelijk de groei van je bedrijf in goede banen leiden.

Als je van plan bent een huis te gaan bouwen zul je jezelf waarschijnlijk eerst een paar vragen gaan stellen:

  • In welke omgeving zou graag willen wonen
  • Hoe het ideale huis eruit moeten zien
  • Wat vind ik mooi
  • Hoeveel kamers hebben we nodig
  • etcetera etcetera

Kortom, hoe zou het moeten zijn, zodat ik er maximaal plezier van ga krijgen. Het huis op zich is niet het doel. Het is maar een middel om je leven comfortabel te maken. Met een bedrijf is dit natuurlijk exact hetzelfde. Je werkt immers om te kunnen leven, niet andersom.

 

In dienst van je bedrijf

Ik ben erg benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt. Staat je bedrijf in dienst van jou, of sta jij in dienst van je bedrijf? Wellicht vraag je jezelf ook wel eens af, of dit het leven is dat je voor ogen had. Is dit hoe het leven van een ondernemer eruit ziet, of zou het ook anders kunnen? Beter, met meer vrijheid voor jezelf en meer resultaat voor je bedrijf.

Beginnen met het einde voor ogen is voor jezelf bepalen waar jij zou willen staan. Of dat nu over een jaar is, of over 6 maanden, dat maakt niet uit. Jij bepaald wat jij bereikt wilt hebben.

Teveel ondernemers vinden dat ze hard moeten werken, veel uren moeten draaien en altijd in hun bedrijf aanwezig moeten zijn. Wanneer je dat doet is het makkelijk je doel uit het oog te verliezen en weer tegen dezelfde obstakels aan te lopen.

 

Van harder naar slimmer werken

Met hard werken is natuurlijk niets mis. Het is echter mijn overtuiging dat het beter kan. Niet harder werken, maar slimmer. Slim werken loont veel meer dan hard werken, want met slim werken hou je immers tijd over om leuke dingen te doen.

Ik help ondernemers zoals jij zelf hun meest ideale onderneming te bepalen en de structuur aan te brengen in hun leven, dat ervoor gaat zorgen dat dat leven ook bereikt gaat worden.

Lees meer van mijn blogs

De grootste valkuil van iedere ondernemer

De grootste valkuil van iedere ondernemerBij ons vorige bedrijf (NETonline) deden we alles, maar dan ook echt alles op het gebied van online presence voor onze klanten. We bouwden websites,...

Hoe je nooit “echt” meer hoeft te werken

Hoe je nooit "echt" meer hoeft te werkenIk ga heel graag golfen met collega ondernemers. Één dag per maand houd ik speciaal vrij, om lekker een dag op de golfbaan te staan. Heerlijk die vrijheid!...

De 1 minuut methode waarmee je iedere potentiële klant kunt overtuigen

De 1 minuut methode waarmee je iedere potentiële klant kunt overtuigenIk ken geen succesvolle ondernemer die niet lid is van een netwerkclub of regelmatig op netwerkevenementen te vinden is. Buiten...

Dit is misschien wel de grootste verkoopfrustratie van iedere zzp-er

Misschien wel de grootste verkoopfrustratie van iedere zzp-er De volgende situatie is er een waar vrijwel iedere ondernemer zich wel in kan herkennen. Op een afspraak met een potentiële klant ga je...

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeft

Waarom ieder bedrijf een Genee, Gijp en Derksen nodig heeftVeronica Inside, misschien wel het meest spraakmakende programma van de Nederlandse televisie. Je houdt van het programma, of je kunt de...

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klanten

Toen hij dit ging doen, verdubbelden zijn klantenIedere ondernemer, wat voor bedrijf je ook hebt, kan in de helft van de verkoopgesprekken, zijn of haar klanten verdubbelen. Om dit te bereiken heb...

Waarom iedere zzp-er af moet stappen van uurtje/factuurtje

Waarom iedere zzp-er af zou moeten stappen van uurtje/factuurtjeAfgelopen week bedacht ik me ineens: “Wat als ik 90 zou worden?”. Als ik 90 jaar oud zou worden, zou ik dan met 100% voldoening terug...

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te worden

Mijn “niet zo geheime methode” om een succesvolle ondernemer te wordenIk vind het interessant om mensen te volgen die mij inspireren, daar krijg ik energie van om mee aan de slag te gaan. Wellicht...

Ondernemers en het succes van de 80/20 regel

Ondernemers en het succes van de 80/20 regelWaarom ben je ooit begonnen met ondernemen? Kon je van je hobby je werk maken of zag je net als ik ooit gewoon een ondernemerskans? Een kans om geld te...

Wat we meer dan 100 jaar na dato nog kunnen leren van Henry Ford

Wat iedere ondernemer meer dan 100 jaar na dato nog kan leren van Henry FordHet was Henry Ford die zei dat falen simpelweg een kans is om opnieuw te beginnen en het slimmer te doen. Ik kan het daar...

Download mijn ebook

De 10 bouwstenen voor
een succesvol bedrijf

Gratis webinar | De snelweg naar succes

Hoe je een succesvol bedrijf kunt bouwen dat in dienst staat van jou